يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷

مهدیه بهارمست: با وجود نوسانات ارزی،قیمت خودرو به شدت افزایش یافته است، «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو از آشفته بودن وضعیت بازار خودروهای داخلی بعلت محدودیت تقاضا و عرضه طی دوهفته اخیر خبر داد و اظهار کرد: اختلاف موجود در قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها گویای وجود حباب در این بخش است. الان دوماه گذشته است و همچنان بازار خودرو در حباب است. با توجه به اینکه قیمت پراید هم روز به روز افزایش پیدا میکنه برای همگان سوال شده است که خودرویی با این امکانات کم و خالی از امنیت چرا باید با قیمت 40 میلیون تومان در بازار خریدو فروش شود؟ مگر چه دارد؟

در همین خصوص گفت و گو دیباچه با «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو را بخوانید:

چرا حباب نمی‌ترکد؟

موتمنی: بدیهی است که حباب ایجاد شده به این زودی نمی‌ترکد زیرا که خودروسازان زمانی بر قیمت خودرو اثر گذار می‌شوند که خودشان مستقلا خودرو را به بازار عرضه کنند، در حال حاضر ورودی بازار خودرو سازان بسته است، خودرو به بازار عرضه نمی‌شود. وقتی خودرویی در بازار عرضه نشود، توقع دارید قیمت آن پایین بیاید؟

چرا خودرو به بازار عرضه نمی‌شود؟

موتمنی: به دلیل اینکه ارز بصورت تزریقی به دست خودوسازان میرسد و این مهم نیاز روزانه بازار را نمی‌تواند تامین ‌کند. الان ماه‌ها است که خودروها را تحویل نمی‌دهند، اگر خودرو به بازار تحویل داده میشد الان ما شاهد افزایش 70 درصدی قیمت خودرو نبودیم. این نابسامانی که شما شاهدش هستید حاصل عرضه کمِ خودرو در بازار است.

علل بالا رفتن قیمت پراید چیست؟

موتمنی: ثبت نام زمانی اثر می‌گذارد که تحویل خودرو مورد نظر کوتاه مدت باشد، نه اینکه همان خودرو را سال دیگر با قیمت دوبرابر تحویل دهند، اگر می‌گویند ما تولید روزانه داریم پس باید تحویل این تعداد خودروهایی که پیش فروش کردند کوتاه مدت بود نه اینکه اختلاف قیمت پراید بیست و دو میلیون تومانی ، سی و شش میلیون تومان شود؛ این اختلاف حدود دو ماه، دو میلیون تومان بود ولی الان ما اختلاف 16 میلیون تومانی داریم.

قرار بود خط تولید پراید حذف شود؛ چرا هنوز پیش فروش می‌شود؟

موتمنی: وقتی در سه روز بیش از شش میلیون نفر پراید ثبت نام می‌کنند، شما بعنوان یک فروشنده کالا این خط تولید را جمع می‌کنید؟

این افرادی که پیش خرید می‌کنند دلالان هستند که برای سود دهی بیشتر ثبت نام می‌کنند، اینها مصرف کننده واقعی نیستند. کسی که مصرف کننده واقعی باشد با پولی که پس انداز کرده ، در بازار نقد می‌خرد؛ در ثبت نام ایران خودرو اصلا نوع خودرو مشخص نبود ولی مردم پول ریختند، این گونه افراد را باید از مصرف کننده واقعی جدا کنیم.

در این خصوص ما طرحی در آبان ماه پارسال مطرح کردیم، افرادی که در سایت ایران خودرو یا سایپا ثبت نام می‌کنند تا سه سال از زمان تحویل خودرو حق نقل و انتقال آن را نداشته باشند. با تصویب این طرح دیگر مردم برای کسب سود بیشتر به سمت ثبت نام خودرو نمیروند.

بنظر شما وقتی پراید از نظر کارشناسی امنیت سرنشینان را تضمین نمی‌کند؛ هنوز خریدار دارد؟

سازمان استاندارد ، ارزیابی سلامت فنی خودروها را بعهده دارد و امتیاز می‌دهد؛ خودرو پراید از 5 ستاره تنها 1 ستاره دارد. یعنی استاندارد لازم برای تحویل به مشتری را ندارد. سازمان استاندارد باید جلوی خط تولید پراید را بگیرد، چرا که این خودرو قابل استفاده در جاده نیست؛خودرو پراید ترمز « ای بی اس » ندارد چگونه آن را تحویل مردم می‌دهند؟ شما آمار تصادفات جاده‌ای را ببینید متوجه می‌شوید که بیشترین آمار تلفات جاده ای مختص به سرنشینان پراید و تک ستاره‌ی ها است.

خودرویی که تحویل مردم داده می‌شود باید از هر نظر ارزیابی و تایید شود، حتی وقتی پلیس راهنمایی و رانندگی می‌بیندکه  خودرویی استاندارد لازم را ندارد شماره پلاک آن خودرو را بردارد و آن را توقیف کند. در ایران هر کسی به دنبال سود بیشتر است، نهاد‌های نظارتی و کسانی که کیفیت خودروها را بررسی می‌کنند آنان باید اطلاع رسانی کنند.

در حال حاضر خودروهای لوکس وارد کشور می‌شود؟

خیر، خودروهای لوکسی که در بازار میبینید برای ماه‌ها قبل بوده است که احتکار کردند تا قیمت بالا رود و بعد آنان را روانه بازار کنند.

وقتی خودرو را با دلار 4200 تومانی وارد کشور کردند، چرا الان با دلار 15000 تومان می‌فروشند؟ نهاد نظارتی کجا است؟

من هم از شرایط پیش آمده راضی نیستم، کسانی که با دلار 3600 و 4200 خودرو وارد کردند باید با همان قیمت به تعهداتشان عمل کنند نه اینکه بگویند واردات را بستند و خودرو در انبار را احتکار کنند بعد از مدتی که قیمت‌ها چند برابر شد آنان را وارد بازار کنند. ورودی و خروجی گمرگ مشخص است، باید نهاد نظارتی بررسی کند که چرا فلان آقا خودرو وارداتی با دلار 3600 را 4 برابر میفروشد؟

بنظر شما تا آخر امسال قیمت خودرو پایین می‌آید؟

بعید میدانم، همش به عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد. الان به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها، خریدار کم شده است، اگر عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد قیمت هم کاهش پیدا می‌کند، از این طرف هم مردم بلاتکلیف هستند، خودرو سازان خودرو بیرون نمی‌دهند ، تقاضای افزایش قیمت‌ خودرو کردند که شورای رقابت هنوز نظر نداده است. قرار بود در این چند روزه مشخض شود که شورای رقابت آیا مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان میدهد یا خیر.

یعنی قراره قیمت پراید بیشتر شود؟

قیمت مصوبه پراید بیست و دو ششصد تومان است، ولی در بازار سی و شش میلیون تومان به فروش میرسد. چون خودرو به بازار عرضه نمی‌شود، وقتی خودروسازان، خودرو خود را به قیمت مشخص وارد بازار کنند، قیمت ثابت می‌شود.

با بسته شدن واردات ،تولید داخلی خودرو به مشکل بر نخورده است؟

ما دونوع تولید خودرو داریم، یکی که از صفر تا صد خودرویی مثل پژو، سمند و دنا را خودمان انجام میدهیم، یک سری از خودروها هم تیکه ای وارد می‌شود مثل محصولات چینی که شرکت ایران خودرو میدهد یا برلیانس که شرکت سایپاپارس خودرو میدهد. با کشور چین ما مشکلی نداریم و به راحتی وارد می‌شود و در داخل کشور مونتاژ می‌شود.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳